Hasil Pertarungan Tinju 2015, Manny Pacquiao Vs Floyd Mayweather Jr

Hasil Pertarungan Tinju 2015, Manny Pacquiao Vs Floyd Mayweather Jr

HarianDepok.com – Olahraga – Tinju ,  Hsil  pertarungan tinju terbesar abad ini yang mempertemukan dua petinju papan atas dunia, yakni Manny Pacquiao dengan Floyd Mayweather Jr, akhirnya dimenangkan oleh Floyd Mayweather Jr. Di pertarungan yang dipimpin wasit dari Amerika Serikat (AS), Kenny Bayless, dari awal pertandingan dimulai kedua petinju terlihat saling mencoba melancarkan serangan-serangan terbaik yang dimiliki mereka. Pada ronde pertama, Mayweather nampak lebih sering melancarkan serangan dibandingkan Pacquiao.

Walau demikian, Pacquiao dapat menahan semua serangan yang dilancarkan Mayweather. Di ronde pertama Mayweather secara keseluruhan lebih baik daripada Pacman ( julukan Pacquaio).  Pada akhirnya Pacquiao mulai menemukan ritme permainannya pada ronde kedua. Terlihat ia kerap beberapa kali melakukan serangan yang bertubi-tubi terhadap Mayweather. Pada ronde ke tiga, pertarungan pun berjalan semakin panas dan seru.

Nampak Pacquiao semakin sering melancarkan serangan-serangannya, Sementara Mayweather nampak lebih memilih untuk bertahan menunggu kesempatan untuk melancarkan serangan balik. Mayweather pun sempat kewalahan mendapatkan hujan serangan yang dilancarkan Pacquiao, seperti yang biasa ia tampilkan pada setiap pertarungannya. Namun The Money (julukan Mayweather) mampu menahan serangan yang dilancarkan Pacquiao  dengan sangat baik.

Di ronde ke lima, akhirnya Mayweather pun mampu memperbaiki penampilannya. Terlihat ia beberapa kali mampu melakukan serangan demi serangan yang sangat bertubi-tubi terhadap Pacquiao. Meskipun sempat mendapatkan serangan balik, tetapi Mayweather nampak lebih baik daripada Pacquiao di ronde kelima ini. Pada ronde ke enam, Pacquiao kembali melancarkan hujan serangan terhadap Mayweather.

Pacquiao nampak lebih kuat daripada lawannya. Nampak beberapa kali Mayweather terjebak dalam berbagai serangan yang dilancarkan Pacquiao. Dalam enem ronde pertama secara keseluruhan memang Pacquiao nampak lebih unggul daripada Mayweather. Akan tetapi, pada akhirnya hingga ronde terakhir pertarungan Mayweather lah yang keluar sebagai pemenang.

[ TaufikHidayat/HD ]

Tags:
author

Author: 

Writer and Author In HarianDepok